lørdag 3. april 2010

Trodde ikke på seier


Ann-Mari Andersen var 22 år gammel når hun stakk av med seieren i Sámi Grand Prix, men under konkurransen var hun sikker på at hun kom til å havne langt nede på lista.

Tekst og foto: Lisa Marie Kristensen


– Jeg var så nervøs. Så veldig nervøs, forteller Ann-Mari.

I dag er hun en erfaren dame. Hun har gitt ut flere plater og i 2008 var hun med i norske Grand Prix.

– Konkurransen ga meg et skikkelig spark i baken. Etter at jeg vant Sámi Grand Prix gikk jeg inn i studio og fikk et skikkelig positivt bilde av hva musikkverden kunne være. Det skal Sámi Grand Prix ha, den fikk meg til å begynne med samisk musikk, sier hun.


Trodde ikke på seier

Ann-Mari blir engasjert når hun prater om da hun vant. Hun har bra minner fra den kvelden.

– Jeg husker når vi satt bak scenen å hørte på at de ropte opp hvilke navn som kom på andre- og tredjeplassen. Når jeg ikke ble ropt opp da, var jeg sikker på at jeg hadde havna langt nede, forteller hun.

Hun hadde tatt steget ut og gått fra cover-band til samisk musikk, og nå satt hun å trodde at hun ikke kom med i toppen.

– Når de ropte meg opp kunne jeg ikke slutte å le. Jag bare lo. Når jeg skulle synge sangen på nytt lo jeg hele tiden, forteller Ann-Mari.

Ann-Mari vant i 1993 med låten ”Ráhkisvuohta seamma lea” og kan vel sies å være en av Sámi Grand Prix klassikerne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar