torsdag 1. april 2010

Debuterer som «bad guy»


Niillas Holmberg er bare 19 år, men har allerede vært med i en tv-serie, skrevet diktbok og er aktuell på scenen med Beaivvaš sin forestilling «Allaq».

Tekst og foto: Marie Louise Somby

Det å få være med i en Beaivvaš-oppsetning er som en drøm som går i oppfyllelse for Niillas. Helt siden han var liten gutt har han drømt om å få jobbe sammen med Beaivvaš.

– Det var virkelig artig når de kontaktet meg første gang, sier Niillas.

Men det er ikke første gang han står på en scene. Han har jobbet med amatørteater før. Det var vel kanskje derfor han ikke var så nervøs før han skulle møte veteranene i teateret.

– Det var ikke skummelt. Det var en stor ære å treffe de, sier han smilende.

En vanlig dag

Niillas er fra Utsjok i Finland. Der liker han å gjøre vanlige ting. Vel, ting som han kaller vanlig. Det som er vanlig for han, er kanskje ikke det de fleste andre vanligvis gjør. Som for eksempel det å skrive diktbøker. Han har blant annet debutert med en diktbok som heter "Dego livččen oaidnan iežan" (Som om jeg skulle sett meg selv). Den ble til da han flyttet hjemmefra.

– Boken handler om hvordan det er å bo så langt hjemmefra, sier Niillas.

«Bad guy» på scenen

Stykket bygger på tre forskjellige myter fra den samiske kulturen, den inuittiske kulturen og fra en indianerstamme i Alaska. Forfatteren Cecilia Persson sier at hvis stykket har en «bad guy», så er det rollen Niillas har, rollen som Stefan. Niillas kan vel sies å være en riktig multikunstner. Han har til og med blitt kalt den nye Áillohaš. Det er vel ikke så rart. For i tillegg til teateret, diktene og tv-serier lager han også musikk. Etter tiden på teateret planlegger han å jobbe mer med musikken.

– Min største drøm er å kunne se tilbake på livet når jeg er gammel, og vite at jeg har vært lykkelig, sier Niillas.

«Allaq» kan du få med deg på kulturhuset i kveld kl. 19.00, og samme tid i morgen fredag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar