lørdag 3. april 2010

Action bak scenen under tidenes første Grand Prix: Første gangen jeg sminket en samegutt!


Gruppa Sáve var de første som vant sangdelen i Sámi Grand Prix, vokalisten Ellen Vuolab husker godt da hun i all hast måtte finne fram sminken.

Tekst: Per-Josef Idivuoma

Foto: Arkivbilde/Altaposten


Noe hun husker spesielt godt er det om skjedde rett før de skulle på scenen.

– Leif Isak Nilut spurte meg hvis jeg kunne sminke han rundt øyene. Jeg hjalp han selvfølgelig med det, sier Ellen Vuolab og flirer.

– Det var første gangen jeg så en samegutt med sminke. Vi hjalp hverandre. Jeg sminket han, og han måtte stille tørkleet mitt, forteller Ellen Vuolab.


Gode minner

“Muital midjiide” er historiens første vinnerlåt i Sámi Grand Prix.

– Det er 20 år siden og samisk musikk har blitt mye mer profesjonellt siden den gangen, sier Ellen Vuolab.

– Før i tiden var samisk musikk noe som skjedde hjemme i stua. Nå har vi kommet oss ut, sier Ellen Vuolab.

Sáve hadde nettopp gitt ut skive da de vant Sámi Grand Prix. Plutselig ble de kjendiser.

– Jeg trodde ikke jeg kom til å klare turnélivet. Blant nordmenn ble vi gransket fordi vi var samer.

Til tross for den nye livsstilen etter finalen har hun gode minner fra den tiden.

- Det har gitt meg mye, sier Ellen Vuolab.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar