lørdag 3. april 2010

Niko Valkepää ble taus når han fikk motta gudfarens hederspris: – Jeg kan ikke beskrive følelsen


Niko-Mihkkal Valkeapää husker da han gikk på scenen foran et stappfullt Bákteharji for å hente prisen som hans gudfar Áillohaš hadde stiftet 13 år tideligere.

– Jeg vet ikke hvordan man skal beskrive det med ord, sier han.

Tekst & bilde: Per-Josef Idivuoma


Niko-Mihkkal Valkeapää har en lang prishylle. Han har vunnet Sámi Grand Prix, Liet-Lavlut, Spellemansprisen og Áillohašprisen. Men han er ikke mannen som tenker for mye på sånt.

– Man må ikke glemme musikkens sjel blant alle priser. Det er viktig, sier Niko.


Husker ikke helt

Niko var helt uvitende da han i 2005 ble lurt till Sámi Grand Prix. Han skjønte ikke hvorfor kona absolutt ville ha med han dit.

– Etterhvert begynte jeg å kjenne igjen den mannen de på mystisk vis beskrev på scenen. Jeg kan ikke helt huske på hva jeg tenkte da jeg hørte mitt navn, forteller Niko.

De årene skjedde det mye runt Niko og hans musikk og derfor skjønte han ikke helt hva som hadde skjedd.

– Noen ganger satt jeg bare med munnen åpen og spurte meg selv hva er det egentlig som skjer? sier Niko og flirer.


Stolt over gudfaren

Áillohaš har betydd mye for Niko, både musikalsk og personlig.

– Vi traff ikke hverandre så ofte, men han hadde alltid en plass hos meg. Han påvirket meg kunstnerisk, men mest av alt påvirket han meg som menneske, sier Niko.

Når Niko var liten og gikk på skole i Hetta var det noen ganger Áillohaš holdt konserter på skolen hans. Niko husker godt de gangene Áillohaš og Ingor Ánte Áilu kom på skolen.

– Da var man litt stolt over at man hadde en slik gudfar. På slutten fikk man gå fram å snakke med han. Det var stort, forteller Niko Valkeapää.


Áillohašprisen deles ut hvert år under Sámi Grand Prix. Prisen går til noen som har jobbet for, og hatt stor betydning for samisk musikk. Slik som Áillohaš selv, var av stor betydning for samisk musikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar