torsdag 1. april 2010

Deilig å spille på hjemmebane


– Uten hjelp fra familien min så hadde ikke dette gått, sier en avslappet Sara Marielle Gaup.

Tekst & foto: Per-Josef Idivuoma

I går hadde hun sammen med bandet Adjágas konsert i nabobygda, i kveld er det hjembygda Kautokeino som står for tur. Det blir ikke så lange og store turnéer for Sara Marielle, men hun liker de korte turene Adjágas reiser på. Hun vil faktisk ikke ha det annerledes.

– Det er litt på grunn av meg. Jeg vil ikke ha lange turnéer når jeg har familie og små barn. Jeg liker det slik, sier Sara Marielle.


– Jeg må jobbe

Sara Marielle er ikke den som tar livet med ro, selv om hun alltid ser avslappa ut. Ved siden av musikken og Adjágas så har hun mye annet å gjøre.

– Det er artig å jobbe med sånt man liker, sier Sara Marielle.

Det hun mener er joiken, musikken og duodjien. Hun er en sånn person som må ha mye å gjøre.

– Jeg må alltid jobbe, jeg må ha noe å gjøre ellers blir jeg litt molefonken, sier Sara Marielle mens hun smiler.


En ordentlig flyttsame

Turnéene til Adjágas har i det siste blitt lidende fordi Sara Marielle ikke vil dra så langt når hun har sine barn hjemme.

– Barna får følge med når de har blitt litt større. Jeg tror det er bra for barn å se verden når de er små, sier Sara Marielle.

I kveld er det konsert på Thon Hotel, noe som passer Sara Marielle bra. Selv om hun liker å reise, vil hun alltid hjem igjen.

– Disse små turnéene er deilige, fordi man kommer hjem dagen etter. Ekstra bra er det når man har konsert på hjemmebane, sier Sara Marielle samtidig som man hører lillesøster Inger Biret rope:

– Ja, du er en ordentlig flyttsame du.


Adjágas spiller på Thon Hotel klokken 21.00. Innslipp kl. 20.30.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar