lørdag 3. april 2010

Hans Oles debut


Joiker sin gudsønn, etter bestilling.

Tekst/foto: Marie Louise Somby

Joiken kom plutselig en morgen når Hans Ole var på tur til reinflokken. Med hunden bak på skuteren måtte han stoppe opp og spille inn joiken for ikke å glemme den. Problemet var at han hadde en splitter ny mobiltelefon, og han klarte ikke å skjønne hvordan man spiller inn lyd med den.

– Det endte opp at jeg filmet meg selv, på skuteren, mens jeg joiket, forteller Hans Ole.

Bestillingsverk

Det er gudsønnen Nils Jøran Eira som har bedt om en joik.

– Nå fikk han den. Han får til og med sin joik med på Sámi Grand Prix, sier Hans Ole.

Hans Ole har enda ikke fått nerver før finalen, men tror at det kommer tidsnok.

– Her om dagen leste jeg i avisen hvor mange tilskuere som kommer på lørdag. Idet jeg leste det, begynte hjertet plutselig å slå mye fortere, forteller Hans Ole.

Til tross for nerver tror han det skal gå helt fint.

– Det er akkurat det samme om det er ti mennesker, eller tusen mennesker. Det blir bra, sier Hans Ole.

De andre finalistene er Marit Gaup Eira, John Mathis A. Utsi, Åse Márgget Holm, Ánte Niillas Bongo, Kim Hallgeir Berg, Johan Kitti, Anders Nils Eira, Hans Ole Eira, Marit Kristine H. Sara og Kristine Sara S. Gaup og Per Tor Turi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar