søndag 4. april 2010

– Denne gangen føltes det enda større å vinne!


John Máhtte Utsi fra Karasjok vant joikedelen i Sámi Grand Prix for andre gang. Han var usikker på om det var fordi han har blitt eldre eller fordi han joiket en spesiell joik, men i år føltes seieren større enn forrige gang.

Tekst: Lisa Marie Kristensen Foto: Per-Josef Idivuoma

Etter finalen ventet et helt pressekorps på å få prate med vinnerne og det tok litt tid før John Máhtte kunne sette seg ned og puste ut etter sirkuset. Han var i gledesrus over seieren og man kunne se på han at det å vinne med akkurat denne joiken var spesiellt.

Hentet fram joiken

John Máhtte joiket sin fetter, men det var hans avdøde far som laget joiken for mange år siden.

– Jeg måtte finne fram en gammel kassett som han hadde spilt inn. Det å framføre joiken foran alle var stort, sier John Máhtte.

Bra konkurranse

En annen grunn til at John Máhtte føler at det var en større opplevelse denne gangen, var at han syntes han hadde veldig mange bra konkurrenter.

– Det var så mange flinke og erfarne joikere med i år. Folk som jeg synes er dyktige, sier John Máhtte.

Han tenkte ikke på så mye når han framførte joiken.

– Da hadde jeg full konsentrasjon. Halvveis inn i joiken kjente jeg at det løsnet og da visste jeg at det skulle gå bra, sier John Máhtte fornøyd.

På andreplass kom Kristine Sara Gaup og Marit Kristine Hætta Sara. På tredjeplass kom Ante Niillas Bongo.

1 kommentar:

  1. Livčče somá diehtit man olusat jienastedje sms'ain SGP oktavuođas. :)

    SvarSlett