lørdag 3. april 2010

En av de mest rutinerte


Det er 11 år siden sist han var med i SGP, men kan trygt kalles en av veteranene i konkurransen.

Tekst & bilde: Per-Josef Idivuoma


En periode deltok han faktisk sju år i strekk. Fra 1992 til 1998. Etter fire år med andre- og tredjeplasser, var det i 1996 endelig Bongg’ Ánte sin tur.

– Jeg ble så overrasket. Det var nesten slik at hjertet mitt stoppet. Det var det beste jeg har vært med på, sier Bongg’ Ánte.


I2004 fikk han også Áillohašprisen.


Minneverdig førstepris

Bongg’ Ánte vant joikedelen det året Nils Henrik Buljo vant sangdelen. Det var samme år som Norge arrangerte Eurovision Song Contest, og Sámi Grand Prix vinnernes spesialpris var en fribillett til Oslo Spektrum og til Melodi Grand Prix, noe som Bongg’ Ante husker godt.

- Jeg og Nils Henrik fikk gå blant alle kjendisene, og vi hadde de beste sitteplassene i hele Oslo Spektrum. Rett under Dronning Sonja, forteller Bongo fornøyd.

– Når vi skulle sette oss ned, stod våre navn på stolene, det var jeg ikke helt vant til, sier Bongo.


Mye viktig

Bongg’ Ánte står å prater med to unge joikere, de prater om Sámi Grand Prix.

– Jeg syns musikken tar for mye plass. Joiken burde synes mer, særlig fordi den er stor i slike sammenhenger, sier Bongo.

Rett før jeg skal avslutte intervjuet, spør Bongg’ Ánte meg hvis jeg kan joike.

– Ja, svarer jeg.

– Har du noengang vært med på Sámi Grand Prix?

– Nei, det har jeg ikke, svarer jeg.

– Da må du stille opp, Sámi Grand Prix er viktig og bra for joiken, sier Bongg’ Ánte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar