torsdag 21. april 2011

Smekkfull joikekonsert med barna


Tekst: Johan Mathis Gaup Foto: Sunna Maret Isabelle Gaup Utsi

Torsdag ettermiddag fylte joikeglade barn og unge Várri til randen med skuelystne foreldre og andre publikummere. Over 100 møtte opp på Thon Hotel for å se fremtidens joikere opptre.

Flinke barn og unge

Mange gledet seg over å se at så mange barn og unge møtte til konsert, og at joiken lever i beste velgående blant de ungste. Og artistene sjøl, de lot seg ikke skremme av det store antallet publikummere og den voldsomme applausen, heller tvert imot.

Ikke redd

- Det var gøy med så masse folk. Jeg har lyst å bli en kjent artist, men helst med sang. Jeg joiker bare på fritiden, mest når jeg øver. Å joike har jeg lært ved å høre på andre, sier Elina Ijäs (8 år),
Også konsertens minstemann - Joar Heandarat (3 år) - dristet seg til noen kommentarer.
- Va artig og jeg likte at det kom mye folk. redd var jeg hvertfall ikke og jeg gleder meg allerede til neste år, om jeg får lov å være med da, forteller en ivrig liten gutt, før han løper avgårde igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar