fredag 22. april 2011

Kjærlighet og hemmelige historier

Tekst og foto: Per-Josef Idivuoma.

Lars Henrik Blind og Johan Anders Bær har begge to reist, turnert, opplevd og joiket med Áillohaš. Idag holder Blind og Bær, sammen med 7 andre joikere en Jubileumskonsert til ære for han som en gang grunnla Påskefestivalen.

Johan Anders Bær er en erkjent jojker med historier, hemmelige historier. Han husker godt turnéene med Áillohaš.
– En gang skulle jeg møte han i Atlanta i USA, men på grunn av alle misforståelser med flyavgangene så ble jeg forsinket med en hel dag, det var ikke morsomt, sier Bær.
Johan Anders Bær venter. Han venter på at tiden skal gå. Først da tåler alle disse historiene dagens lys.
– Jeg har mye morsomt å fortelle, men jeg må vente på preskriberingstiden før jeg kan fortelle de sensurerte historiene om Áillohaš, sier Bær og flirer.
– Hvis preskriberingstiden ikke kommer så forblir det en hemmelighet.
Det gjenstår å se.

Lars Henrik Blind minnes også tiden med Áillohaš. I 1977 dro han till Grønland sammen med med Áillohaš på turné. Han forteller at han dro til Grønland for å joike, men også for å sjekke "beite". Det endte godt. Han fant seg en kvinne fra Grønland, og han kan takke Áillohaš for det.
– Man kan si att han i slutten bidro til at jeg giftet meg, sier Blind med et smil om munnen.

I forbindelse med årets jubileum har Samisk Musikkfestival, i samarbeid med Sámi Juigiid Searvvi, invitert joikere fra hele Sápmi til joikekonsert. Vi presenterer et utvalg joikere, noen som har vært sentrale siden starten av Samisk Musikkfestival, noen som har kommet til etterhvert og noen ferske fjes. I alle fall, våre joikere utgjør kremen av samiske joikere.

Langfredag klokken 18.00 på Báktehárji.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar