tirsdag 30. mars 2010

Mikkel Gaup-spesial: – I dag ser de meg



I dag er Mikkel Gaup sin dag. Noe som for han er en stor ære, selv om han ikke føler seg så stor.
Tekst & foto: Per-Josef Idivuoma

11 filmer, dobbelt så mange teaterstykker og 8 tv-serier. En mann med mye erfaring.
– Det er arti, og jeg fortjener vel en egen dag, sier Mikkel Gaup lattermildt.

En hel dag med Mikkel
I fjor var det Bjørn Sundquist, i år har man gitt en hel dag til Mikkel Gaup. Festivalen viser blant annet Ofelaš, Kautokeino opprøret, Skáidi, Breaking the waves og hans siste film, Snarveien.
– I dag kommer folk for å se på meg, og det er vel morsomt, sier Gaup. Han syns att festivalen har gjort en bra jobb, blant annet fordi de har klart å gjøre festivalen stor.
– Dette er veldig viktig for oss skuespillere. Det er arti når folk får lære seg litt om meg og mitt arbeid, sier Mikkel Gaup med ett smil om munnen.

Sápmis største?
Gaup har blitt beskrevet som Sápmis eneste filmstjerne, og man kan vel si at han er stor i den samiske verden.
– Stjerne og stjerne, njah... men morsomt er det i allefall, sier han og flirer. Mikkel Gaup inrømmer at dette er fint for den som blir æret, selv om han allerede har god selvtillit.
– Jeg tror ikke at jeg er den største stjernen i Sápmi, og jeg liker ikke å tenke sånn, sier Gaup.
– Jeg er Mikkel, og det er jeg fornøyd med.

Mikkel Gaup Spesial, en hel dag dedikert hans arbeid, åpnes kl 14.30 på Diehtosiida. Da er Mikkel selv tilstede for å åpne programmet. Tv-serien Skáidi vises også fra kl. 12.00 på Diehtosiida.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar