tirsdag 30. mars 2010

Lars Göran Pettersons første møte med Kautokeino: – Kan de banne litt mer?





På begynnelsen av nittitallet kom Lars Göran til Kautokeino for å regissere tv-serien Skáidi. Han hadde lite kunnskaper om samisk og måtte fokusere for å henge med i praten.

Tekst/foto: Lisa Marie Kristensen


Det er mange år siden Skáidi, Lars Göran husker når han begynte å lete etter unge skuespillere til tv-serien, som skulle gå på Nrk. Det fantes ingen teaterskoler i Kautokeino, ingen profesjonelle unge skuespillere. Hva gjorde han? Han brukte dagesvis på ungdomsskolen der han fikk sitte med under skoletimene, for å observere, og for å finne de ungdommene som hadde det som trengtes.

– Du ser det på folk. Hvilke typer som fungerer, jeg kan ikke forklare hva som skiller noen fra andre. Det er bare slik, sier Lars Göran.


62 ord for å utvide slektstreet

Språket var uten tvil en utfordring for regissøren fra Sverige. Han var avhengig av sin tolk, og ofte måtte han gjøre egen språkforskning, da han ikke alltid fant de ordene han ville ha. Da han for eksempel trengte «stygge» ord på samisk, fikk han høre fra tolken at samisk ikke hadde slike ord.

– Jeg så på Aslat Mahtte Gaup og han på meg. Vi gikk bak en stein og da ramset han opp en masse ord på samisk for meg. Jeg telte på fingrene, 62 «stygge» ord fikk jeg, sier Lars Göran mens han ler.


Potensiale i Sápmi

Lars Göran sier det var fysiskt utfordrende å spille inn serien med 110 innspillingsdager. Like mye som tre spillefilmer. Når snøen smeltet for tidlig måtte de legge ut metervis med bomull for å dekke barflekkene. Når isen ikke holdt, måtte de vente til morraskvisten for å kjøre hjem. For han er det fint å se hvor de unge skuespillerne havner. Hoverolleinnehaver Aslat Mahtte Gaup gikk videre til å spille i blant annet Kautokeinoopprøret, noe som gjorde han stolt.

– Da tenkte jeg at, ja. Den gutten fant jeg i et klasserom når han bare var 14 år gammel. Og han var faktisk den beste skuespilleren i hele den filmen, sier Lars Göran.


Skáidi vises hver dag på Diehtosiida fra kl. 12.00. På onsdag åpner skuespillere og medvirkende Skaidi-programmet.


1 kommentar:

  1. Husker denne serien godt. Synd den ikke er å få tak i lenger :(

    SvarSlett